Cabang

Selasa, 23 Mac 2010

Mengenali 5 Ciri-ciri Pembohong



1. Bagaimana Sikapnya Bila Terpojok

Orang yang bohong tidak mampu menjaga kontak mata, merasa terganggu kalau kita bertanya, mengubah-ubah cerita ketika ditanya, dan tidak ingin berkompromi.Orang yang jujur selalu bicara lebih terfokus, konsisten.

2. Boleh Terima Kritikan atau Tidak

Orang jujur boleh terima kritikan pada subjek tertentu. Ia sedar ada lebih dari satu pandangan pada satu subjek pembicaraan. Sedangkan orang tidak jujur suka membela pendapatnya sendiri dan ingin pendapatnya menang.

3. Detail vs Tidak Detail

Dengarkan baik-baik ketika mereka berbicara. Orang yang suka bohong seringkali kurang perinci dalam menceritakan kisah mereka. Pembohong biasanya tidak mampu bercerita detail serta berhelah kerana ceritanya tidak jelas.

4. Gugup atau Lancar

Perhatikan pula bahasa tubuh(body langua). Tindak melanjutkan kisahnya dengan pertanyaan-pertanyaan, lalu perhatikan bahasa tubuhnya ketika menjawab. Jika dia mulai gelisah atau gugup dan suara bergetar, kemungkinan ia berbohong.

5. Nada dan Kecepatan Bicara

Dengarkan baik-baik nada suara. Nada pembohong sering berubah saat berkata-kata. Jangan hanya dengarkan nada suara mereka, tetapi juga untuk kepetahannya dalam berbicara. Orang jujur, cenderung bicara mereka dengan rentak konsisten. Namun jika bohong, akan ada perubahan dalam kecepatan bicaranya; lebih cepat ataupun lebih lambat dari biasanya.

Nabi Muhammad s.a.w. memberi amaran dalam dua buah hadith yang bermaksud: "Seseorang hamba yang membicarakan sesuatu yang belum jelas baginya (hakikat dan akibatnya) akan dilempar ke neraka sejauh antara timur dan barat." (Riwayat Muslim)


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

cetusan ranting 1 (terkini)