Cabang

Jumaat, 21 Januari 2011

Pilihanraya Serentak Kuasa PM, SPR Jadi Tunggul ?

Oleh NURUL AIN MOHD HUSSAIN

LABIS: Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata, kuasa untuk menentukan sama ada pilihan raya umum dan pilihan raya negeri Sarawak diadakan serentak atau tidak adalah tertakluk kepada bidang kuasa Perdana Menteri.

"Saya fikir adalah terlalu awal untuk ulas soal pilihan raya serentak kerana saya pun tak tahu bila. Yang sewajarnya dalam soal sebegini kita serahkan kepada PM.

‎​"Saya tak nak katakan baik atau tidak kerana banyak perkara yg perlu diambil kira. Biasanya ia bidang kuasa Kerajaan Pusat dan prerogatif PM yang akan putuskan sesuai atau tidak.

"Tidak semestinya apabila Sarawak adakan pilihan raya negeri maka kerajaan Persekutuan perlu adakan pilihan raya umum," katanya kepada pemberita selepas menghadiri Majlid Pecah Tanah Sekolah Agama Labis di sini, Jumaat.

Beliau berkata demikian sebagai mengulas kenyataan Ketua Menteri Sarawak, Tan Sri Abdul Taib Mahmud yang dikatakan mencadangkan supaya pilihan raya negeri itu diadakan serentak dengan pilihan raya umum.

Dalam perkembangan lain, mengenai isu novel Interlok, Muhyiddin yang juga Menteri Pelajaran berkata, keputusan akhir akan dicapai dalam tempoh terdekat sebaik sahaja perbincangan diperingkat Kabinet selesai.

"Pada asasnya kita telah menjelaskan keadaan sebenarnya. Ini kerana ada pihak yang sengaja mempolitikkan isu ini, namun jika diteliti dengan mendalam tidak ada perkara yang perlu dibimbangkan.

"Pada peringkat akhir semua ahli panel yang hadir pada perbincangan itu setuju novel Interlok adalah satu novel yang baik kerana ia menyeru kepada perpaduan kaum," katanya.

Menurutnya, ada beberapa penambahbaikan akan diusulkan bagi memantapkan lagi novel tersebut.

"Ada beberapa perkara yang kita akan usulkan dan Kabinet minta kita bincang dengan pihak MIC supaya dapat beri penjelasan yang lebih.

"Antaranya ialah soal menyediakan glosari dan nota kaki serta menyediakan panduan kepada guru yang mengajar novel ini bagi mengelakkan masalah seperti ini timbul," katanya
.mStarOnline


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

cetusan ranting 1 (terkini)