Cabang

Jumaat, 30 Julai 2010

Cikgu Kena Bijak Berpolitik?


Sebenarnya penglibatan guru-guru dalam politik kepartian memang telah lama wujud kerana memang telah termaktub dalam Perlembagaan sejak ‘merdeka’. Tiada mana –mana pihak yang boleh menghalang sesiapa untuk bergerak aktif asalkan ianya tidak menjejaskan prestasi pembelajaran serta tidak memudaratkan keselamatan negara.

Yang mendatangkan masalah kepada Umno dan Barisan Nasional adalah kerana majority guru-guru tidak menyokong perjuangan mereka. Ramai guru menjadi ‘phobia’ untuk berpolitik kerana sering diugut dan dianaktirikan terutama dalam isu penempatan sekolah dan urusan kenaikan pangkat.


Guru-guru yang bergiat aktif dalam parti pembangkang sentiasa ditukar dari satu sekolah ke sekolah yang lain,dari bandar besar ke ceruk pedalaman dan sesetengahnya ditukar 24 jam kerana terikat dengan ‘akurjanji’ ciptaan Umno.


Teringat sewaktu penulis bersekolah dahulu, ada seorang guru wanita yang memegang jawatan hanya di peringkat Cawangan. Beliau juga merupakan guru kelas penulis. Boleh dikatakan hanya beberapa kali penulis dan rakan sekelas bersua muka dengannya kerana komitmen selebihnya telah diberikan untuk Umno.


Mungkin kerana sudah hilang punca untuk terus memberi tekanan, Umno baru tersedar dengan tindakan mereka menukar guru telah menyebabkan pengaruh parti pembangkang khususnya Pas semakin membiak. Dengan penuh istiqomah guru yang menjadi mangsa telah mempengaruhi penduduk setempat di mana sahaja mereka pergi.

Penulis bukan menidakkan peranan guru-guru yang berlatarkan Umno. Cuma penulis rasa terkilan dengan peranan mereka yang hanya digunakan untuk menarik sokongan kepada Umno tanpa diberi jawatan penting dek kerana kecerdikan mereka memungkinkan kedudukan orang tertentu akan tercabar.

Sekali lagi penulis menyokong tindakan kerajaan mengubah dasar-dasar yang tidak membawa kemajuan kepada negara bahkan langsung merencatkan system pendidikan untuk rakyat khususnya. Tapi bukannya retorik bangang ketika membuat kenyataan kepada golongan cerdik pandai oleh Datuk Ahmad Maslan. Berbeza dengan kenyataan Datuk Saifuddin Abdullah ni….wallahua’lam.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

cetusan ranting 1 (terkini)