Cabang

Khamis, 19 Ogos 2010

Ramadhan Yang Panas...Little India Countdown!


Sitiawan,19.08.10: Kepesatan pembangunan secara terancang dan tidak terancang di sekitar Sitiawan(Simpang Empat)-Manjung membuatkan populasi penduduk berubah dengan mendadak.Sangat mendesak. Pembangunan secara terancangnya adalah daripada segi struktur ekonomi yang rata-rata penduduknya dengan 'kos sara hidup' dalam lingkungan berpendapatan RM1500-RM5000 secara purata.

Penempatan yang baru diteroka pula adalah dalam bentuk yang terpisah-pisah kerana kepesatan industri lebih tertumpu di persisiran pantai Lumut dan Kg Acheh. Kawasan perumahan lebih ditumpukan di sekitar Manjung kerana kedudukan kemudahan asas seperti Sekolah-sekolah, Ibupejabat Polis, Pasaraya Giant dan Tesco(akan dibuka), Stadium Rekreasi, JPJ,Bomba, Mahkamah Syariah, Mahkamah Seksyen dan beberapa 'Jabatan Eksklusif' berdekatan antara satu sama lain.

Pembangunan yang tidak terancang (terancang bagi kamus Kapitalis) adalah melibatkan percambahan ekonomi melalui sumber-sumber keruntuhan moral yang secara tak langsung akan terkena tempiasnya ialah penduduk setempat. Pusat Latihan Nyanyian bersepah-sepah di laluan Air Tawar-Lumut yang sebenarnya adalah pusat karaoke bertopengkan 'kelab rekreasi malam' di samping menyediakan perempuan China, Indonesia dan Vietnam sebagai penukar CD lagu.

Vietnam Wow !! anak-anak melayu islam pun ada yang terjebak...

Pergilah ke sekitar 'Bus Stand' lama Sitiawan, Taman Sejati, Taman Pegawai, Kamdar Manjung, Lead View Hotel hingga ke Apartment Desair Lumut. Beruntunglah penduduk di Taman-taman tersebut kerana nak berhibur hanya langkah ke depan laman. Pasti mengiurkan, mesra ,cepat dan betul.

Itupun setelah kerajaan Haram Barisan Nasional berjaya merampas hak rakyat Negeri Perak dengan secara tidak bertamadun... jadilah projeknya juga tidak bertamadun.

Little India Countdown....Sekolah Gandhi kebanggaan penduduk setempat termasuklah beberapa rakan dan isteri penulis. Sekolahnya masih berdinding kayu berlantai tanah.

Bertuahlah juga Vellu Pari a/l Samy yang mempunyai saham di Cineplex Arasu bersebelahan dengan Sekolah ini.



lagi di sini

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

cetusan ranting 1 (terkini)