Cabang

Rabu, 24 November 2010

Aminulrasyid : Trajektori 9 Hari Lewat ?


SHAH ALAM: Ujian trajektori, iaitu ujian untuk menentukan arah tembakan pada kereta yang dipandu oleh pelajar Tingkatan Tiga, AminulRasyid Amzah pada malam dia meninggal dunia akibat ditembak hanya dibuat sembilan hari selepas kejadian itu berlaku.

Pegawai Penyiasat Forensik, Cif Inspektor Mazli Jusoh @ Che Kob selaku saksi pendakwaan ke-25 berkata, ujian itu dilakukan pada 3 Mei lalu dan beliau turut mengakui perbezaan masa itu akan menyebabkan keputusan yang diperolehi tidak begitu tepat.

“Perbezaan akan berlaku pada sudut tembakan kerana pada malam kejadian (26 April) kereta tersebut mungkin berada dalam keadaan condong manakala pada 3 Mei, kereta itu mungkin berada dalam keadaan mendatar,” katanya.

Bagaimanapun, Mazli yang berkhidmat di Ibu Pejabat Kontinjen Selangor berpendapat, ujian tersebut bukanlah satu keperluan untuknya memandangkan bidang trajektori adalah di luar kemahiran beliau.

“Saya membuat ujian trajektori atas arahan pegawai penyiasat untuk membantu siasatan yang dijalankan dan memberi gambaran kejadian yang berlaku,” katanya semasa disoal Timbalan Pendakwa Raya Idham Abd Ghani.

Mazli, 32, juga memberitahu, beliau hanya mengutip satu kelongsong peluru yang dijumpai di kawasan berumput berhampiran kereta terbabas pada malam kejadian manakala dua selepas itu, saksi mengutip dua anak peluru dan 16 kelongsong.

“Saya mengakui itu adalah kecuaian saya,” katanya berhubung kelewatan tersebut dan mengakui terdapat kebarangkalian bahawa kecuaian itu boleh menjejaskan kes kerana bahan bukti tersebut telah diganggu-usik.

Selain itu, Mazli juga mengakui kesilapannya untuk tidak mengarahkan jurufoto forensik merakamkan gambar mayat mangsa dalam keadaan pertama ia ditemui.

Pada keterangannya terdahulu, saksi memberitahu AminulRasyid berada dalam keadaan muka tersebam di bahagian tempat duduk manakala badannya di luar kereta.

Saksi menambah, beliau telah mengalihkan mayat ke kawasan berumput kerana tidak mahu mayat berada dalam keadaan ‘yang menyedihkan’ sehingga siasatan tamat.

selanjutnya di sini

1 ulasan:

  1. Dalam perkara pidana/criminal adakalanya terjadi penanganan yang kurang tepat yang dapat membuat pembuktian jadi kurang kuat.
    Tergantung pada alat-alat bukti-bukti lainnya seperti : pengakuan terdakwa, pengakuan saksi dan lain-lain.

    BalasPadam

cetusan ranting 1 (terkini)