Cabang

Jumaat, 10 Disember 2010

Pusat Serenti : Pasaran Dadah Termahal?


KUALA LUMPUR - Kerajaan perlu mencari kaedah dan pendekatan baru bagi mengelak penagih dadah kembali kepada kegiatan terbabit memandangkan usaha menggunakan dadah sintetik methadone kurang berkesan.

Menyarankan demikian, Presiden Majlis AIDS Malaysia, Datuk Mohd Zaman Khan berkata, “antara kaedah yang boleh dicontohi negara adalah seperti yang dilakukan negara Portugal yang membenarkan penggunaan dadah untuk kegunaan sendiri tetapi memberikan rawatan kepada pesalah dadah”.

“Rawatan meliputi terapi intensif dan khidmat masyarakat berbanding denda atau penjara yang dilakukan banyak negara.

Bercakap kepada pemberita selepas menyampaikan syarahan di Konsortium Polisi Dadah Antarabangsa di sini, semalam, beliau berkata, untuk mencapai matlamat bagi menghapuskan dadah pada 2015 di negara ini, kaedah dan pendekatan baru perlu dicari.

Kerajaan pada lima tahun lalu memilih methadone kerana kosnya yang lebih murah berbanding dadah sintetik lain dan secara amnya didapati sesuai digunakan merawat penagih.

Konsortium sehari itu, dihadiri pakar dan ahli akademik tempatan dan luar negara. - Bernama


1 ulasan:

  1. Dadah (Narkotik) telah menjadi wabah dibanyak negara karena itu perlu upaya sangat keras untuk memberantasnya para pengedarnya.

    BalasPadam

cetusan ranting 1 (terkini)