Cabang

Jumaat, 15 April 2011

Apalah Bos SPR nih, esok nak undi masih meracau?


Dalam pada rakyat Sarawak nak capai kemuncak keghairahan mereka untuk menolak Empayar King Taib Mamud esok, lain pulak cerita tuan pengerusi SPR nih....Dayak Hebat!

Kalau sebelum ni pun setiap kali nak pilihanraya, Tan Sri Abd Aziz akan mengeluarkan ayat2 serupa bagi menggambarkan keadaan semasa hingga ke hari buang undi...

Yang paling popular ayat yang telah diskripkan berbunyi "inilah pilihanraya terbaik yang pernah diadakan berbanding sebelum nih"...macam declare result sepiem plak dah.


Kat Sarawak nih kerana nak goreng macam menteri2 yang selalu duk melantong hangit, bos SPR ni akan meracau tak tentu pasal...

"Proses pembuangan undi pos berjalan dengan baik, semua wakil parti berada di tempat mengundi dan nama setiap pengundi disebut satu persatu...jelas tidak ada sebarang keraguan dan penipuan"...bukti SPR tegas?

Dalam bilik memang tak ada keraguan tapi kerja-kerja belakang tabir sehinggalah peti undi diangkut ke Dewan Majlis masih banyak compang-campingnya. Apalah sangat, tuntutan BERSIH satu pun tak tertunai....

"Waktu penamaan calon (6 April) saya lalu di hadapan penyokong sebuah parti. Saya tak kena boo atau dikatakan perkataan yang menyakitkan hati. Kalau di Semenanjung saya selalu kena boo, kena caci.

Sini tak ada semua tu...mungkin orang di sini dah biasa terima etnik dan sensitiviti yang berbeza," katanya kepada Bernama dalam satu temubual eksklusif di sini Jumaat.


Untunglah, patutnya bos SPR nih dah lama kena humban dari bangunan SPRM....


"Ada satu kawasan DUN (Dewan Undangan Negeri) lebih besar daripada negeri Pahang. Hampir kesemua kawasan DUN (daripada keseluruhan 71 kawasan DUN) lebih besar daripada Melaka. Masalah perhubungan memang susah.

"Kalau salah pergi tempat mengundi, nak pergi pulak ke kawasan mengundi yang sebenarnya mungkin ambil masa berjam-jam," katanya.


Macamana plak bos SPR nih boleh kata 'Kalau salah'...hebat nih, dia tau walaupun belum hari mengundi...salah tempat mengundi adalah kerja jahat SPR kerana tiada pertukaran jika tidak dipohon oleh pengundi.

Masalah perhubungan bukan perkara baru sebab memang kerajaan BN tidak pernah memikirkan kemajuan rakyat Sarawak tapi pandai berjanji saja. Kena lah buat persediaan berkali ganda berbanding di semenanjung.


Pilihanraya bukannya tiap-tiap bulan hanya sekali setiap 5 tahun. Bos SPR buat apa? seronok makan tidur aje ke?


Mengenai peratusan pengundi di Sarawak yang keluar mengundi semakin berkurangan setiap kali pilihan raya diadakan, Abdul Aziz berkata mungkin ini kerana ada pengundi yang bekerja di luar seperti di Semenanjung.


"Mereka ini tidak balik ketika hari mengundi. Mungkin ada juga yang telah meninggal dunia tetapi tidak dilaporkan kepada Jabatan Pendaftaran Negara," katanya.

Pengundi hantu masih banyak.....hampeh!

sumber di mStarOnline

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

cetusan ranting 1 (terkini)