Cabang

Jumaat, 7 Oktober 2011

Belum apa-apa dah mula main bangsat...


Hazayani Zakaria

KUALA LUMPUR, 6 Okt: Wakil Pakatan Rakyat dalam Jawatankuasa Pilihan Khas Parlimen untuk memperbaharui sistem pilihan raya tidak berpuas hati dengan pengerusi jawatankuasa tersebut, Datuk Seri Dr Maximus Ongkili yang dianggap membuat keputusan membelakangkan mesyuarat.

Ahli Parlimen Kuala Krai, Dr. Hatta Ramli yang mewakili PAS dalam jawatankuasa tersebut mempertikai tindakan Ongkili membuat keputusan seorang diri sedangkan mesyuarat pertama pada Rabu depan.

Ongkili pada sidang medianya semalam menegaskan Gabungan Pilihan Raya Bersih dan Adil (Bersih 2.0) tidak dibenarkan menyertai jawatankuasa tersebut kerana mendakwa ia bukan pertubuhan berdaftar.

Selain itu Ongkili juga berkata jawatankuasa tersebut akan mengadakan pendengaran awam sekurang-kurangnya di enam bahagian di seluruh negara bermula di Kuala Lumpur.

"Mesyuarat pertama belum dibuat dan segala peraturan, prosedur yang kita nak putuskan, berapa kali nak turun kepada rakyat, semuanya akan diputuskan Rabu ini tapi beliau sudah memutuskan sendiri semalam.

"Adakah PSC ini one man show atau jawatankuasa 9 orang sahaja? Beliau memang seorang menteri tapi dalam hal ini beliau cuma pengerusi, levelnya sama dengan kami semua... jadi tak bolehlah buat keputusan seorang," kata beliau yang juga Pengarah Pilihan Raya PAS Pusat pada sidang media di lobi Parlimen hari ini.

Sementara itu, ahli Parlimen Rasah, Anthony Loke pula mempertikai halangan kepada Bersih 2.0 untuk menyertai jawatankuasa.

Beliau berkata, Bersih 2.0 juga berhak menyatakan pandangan mereka kerana gabungan itu disertai rakyat yang tidak berpuas hati dengan sistem pilihan raya sekarang.

"Halang Bersih untuk turut serta sangat tak patut kerana PSC seharusnya terbuka kepada semua. Siapa Bersih? Bersih melibatkan ramai orang," katanya yang mewakili DAP.

Tegasnya, kalau Ongkili bersikap sedemikian, jawatankuasa tersebut tidak akan memberi apa-apa makna.

"Kalau beginilah sikap beliau, jawatankuasa ini tidak akan ke mana-mana," katanya.

Seorang lagi wakil Pakatan Rakyat ialah ahli Parlimen Gombak, Azmin Ali yang mewakili PKR.

Manakala lima wakil Barisan Nasional (BN) ialah Ongkili yang juga Ahli Parlimen Kota Marudu mewakili Sabah dan kaum Kadazan, ahli Parlimen Kapit mewakili Sarawak dan kaum Iban, Datuk Alexander Nanta Linggi, ahli Parlimen Kangar juga wakil Umno dan kaum Melayu, Datuk Seri Radzi Sheikh Ahmad; Ahli Parlimen Alor Gajah wakil MCA dan kaum Cina, Tan Sri Dr Fong Chan Onn serta Ahli Parlimen Hulu Selangor yang juga wakil MIC dan kaum India, P Kamalanathan.

Ahli Parlimen Wangsa Maju, Wee Choo Keong pula wakili konsensus Bebas.

sumber di sini

nota: Revolusi 1.0

1 ulasan:

  1. dalam kubur nanti...kamu rasa la..adakah pemimpin umno akan datang bantu????? kesian polis tu.. hai polis...nanti malaikat akan seksa kamu lebih dahsyat daripada yg kamu lakukan hanya semata-mata mahu jaga hati pemimpin umno..bukannya tugas kerana ALLAH.

    BalasPadam

cetusan ranting 1 (terkini)