Cabang

Sabtu, 19 Mac 2011

Pra PRU 13,14 dan 15....Rakyat Dihulukan 2020


KOTA KINABALU - Kementerian Dalam Negeri (KDN) akan memperkenalkan format sijil kelahiran yang berbeza antara warga negara dan bukan warga negara berkuat kuasa 1 Julai ini.

Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein berkata, dalam satu kenyataan di sini semalam, inisiatif yang akan dilaksanakan melalui Jabatan Pendaftaran Negara itu melibatkan perbezaan beberapa ciri format, termasuk warna sijil.

Sebagai permulaan, katanya, JPN akan mengeluarkan sijil kelahiran berwarna merah bagi kanak-kanak bukan warga negara.

Pada masa ini, semua sijil kelahiran yang dikeluarkan oleh JPN berwarna hijau tanpa mengira taraf kewarganegaraan kanak-kanak itu.

“Taraf kewarganegaraan kanak-kanak ditentukan berdasarkan kepada taraf kewarganegaraan ibu bapa semasa kelahiran tersebut berlaku,” katanya.

Beliau berkata, itu adalah satu daripada 22 syor dan inisiatif dicadangkan oleh Makmal Khas Pengurusan Warga Asing Sabah, di mana laporannya dibentangkan dalam mesyuarat Jawatankuasa Kabinet Pekerja Asing dan Pendatang Tanpa Izin kali kelima kelmarin.

Beliau berkata, sijil berbeza warna itu bertujuan mengelak ibu bapa warga asing yang mendapat anak di negara ini beranggapan bahawa dengan memiliki Sijil Kelahiran Malaysia, anak-anak mereka adalah secara automatik menjadi warga negara Malaysia. -sumber di sini

nota kaki : Apa taraf kerakyatan mak bapak diorang tak nak selaras? senang nak selit celah peti undi....Dah lama dah!!!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

cetusan ranting 1 (terkini)