Cabang

Selasa, 1 November 2011

Lagi kes terhantuk......


Rasanya jika tiada kes letupan keretapi dan lori tangki di Sabah, selama-lama akan digunakan Ordinan Keretapi Sabah yang telah terpakai sejak 1914. Seperti biasa perangai mana-mana penguatkuasa di Malaysia ini, selalu terhantuk baru tergadah....

Kajian demi kajian dibuat namun kes kemalangan di jalanraya semakin menjadi-jadi....saman tak henti-henti!


2011/11/01

KOTA KINABALU: Polis Sabah akan meminta kerajaan negeri mengkaji semula Ordinan Keretapi Negeri Sabah, yang digunapakai sejak 1914, khususnya seksyen 28 di bawah ordinan itu.

Pesuruhjaya Polis Negeri, Datuk Hamza Taib, berkata mengikut seksyen itu, hukuman penjara enam bulan dan denda sebanyak RM50 bagi individu yang didapati bersalah melakukan perbuatan yang boleh membawa bahaya kepada dirinya, penumpang keretapi atau individu yang berada di atas landasan keretapi tidak lagi sesuai digunapakai dalam keadaan semasa.

"Kita tidak boleh menggunakan Akta Pengangkutan Jalan untuk menyiasat kes yang berkaitan dengan insiden di atas landasan keretapi. Jadi, kita akan mengkaji semula ordinan ini bagi memantapkan hukuman dan penguatkuasaan," katanya di sini, hari ini.

Beliau berkata, demikian kepada pemberita mengenai pelanggaran kereta api dengan sebuah lori tangki minyak berhampiran Lapangan Terbang Antarabangsa Kota Kinabalu, semalam.

Pada kejadian kira-kira 5.30 petang itu, pelanggaran antara kereta api dan lori tangki minyak itu mengakibatkan letupan dan kebakaran besar gara-gara kecuaian pemandu lori yang tidak sempat melintasi landasan kereta api sepenuhnya.

Hamza berkata, pemandu lori berumur 41 tahun itu direman sehingga Jumaat ini bagi membantu siasatan.

Hamza turut kesal dengan khabar angin mengatakan seramai 18 orang maut dalam insiden tersebut dan meminta orang ramai supaya jangan mudah percaya dengan maklumat yang belum disahkan oleh polis.

Beliau juga berkata, dipercayai 116 penumpang terbabit dalam insiden itu mengikut jumlah tiket yang dijual untuk perjalanan kereta api pada waktu kejadian.

"Seramai 12 orang kini menjalani rawatan di Hospital Queen Elizabeth, yang mana tiga dimasukkan ke wad," katanya. - BERNAMA

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

cetusan ranting 1 (terkini)