Cabang

Ahad, 13 Februari 2011

Selepas Mubarak, Mungkinkah Mesir Terus Gumbira Di bawah Tentera?


Ketika ini, 'seluruh' warga Mesir samada di dalam negara mahupun jauh di Antartika merayakan apa yang dikatakan kemenangan menjatuhkan seorang diktator. Suara rakyat suara keramat.

Apa sahaja sistem pemerintahan di seluruh dunia baik sistem demokrasi,kapitalis,komunis ataupun sistem beraja setiap kerajaan yang memerintah akan jatuh dengan suara rakyat.


Segala bentuk penyelewengan,rasuah dan penindasan hak rakyat tidak dapat diselamatkan hatta dengan bantuan 'pengurus' pilihanraya sekalipun....kuasa rakyat adalah penentunya secara zahir, dan sesungguhnya perancangan Allah adalah segalanya.

Firman Allah bermaksud:

" Katakanlah, Ya Allah, Yang memiliki kerajaan, Engkau memberi kerajaan kepada siapa yang Engkau kehendaki dan Engkau cabut kerajaan daripada siapa yang Engkau kehendaki dan Engkau muliakan siapa yang Engkau kehendaki dan Engkau menghina siapa yang Engkau kehendaki. Di tangan Engkaulah kebaikan. Sesungguhnya Engkau Maha berkuasa atas segala-galanya." (Al-Imran 26)

Mesir Di Bawah Pemerintah Majlis Tertinggi Angkatan Tentera (Supreme Council of the Armed Forces) sehingga pilihanraya presiden dijangka berlangsung September 2011 ini nanti.

Mengenang peristiwa 1966 di negara jiran kita Indonesia, Presiden Soekarno digesa melepaskan jawatannya setelah 32 tahun berkuasa. Setahun sebelumnya 6 jeneral bersama 1 pegawai angkatan tentera dibunuh kejam oleh pihak yang tidak diketahui. Namun, tentera telah mengesyaki Parti Komunis Indonesia yang bertanggungjawab ke atas kerja jahat itu.

Selama 2 tahun selepas Soeharto memegang jawatan Presiden, ribuan yang disyaki menjadi ahli Parti Komunis Indonesia juga dibunuh secara misteri, sebahagiannya dihukum mati dan kebanyakannya dihantar ke Pulau Buru, Maluku.

General Soeharto menggesa Presiden Soekarno menyerahkan kuasanya kepada Tentera. Soeharto memangku jawatan dan setahun berikutnya diangkat menjadi Presiden Indonesia sehingga beliau juga dipaksa turun melalui 'reformasi' 1998 lalu.

Melihat kepada apa yang berlaku di Indonesia, wajarlah rakyat Mesir mengambil iktibar dan bersiap sedia dengan segala kemungkinan yang akan berlaku sekiranya di bawah cengkaman rejim angkatan tentera. Israel tidak akan berdiam diri walau sesaat dan akan sentiasa memantau keadaan di Mesir kerana kepentingannya di bumi Palestine mungkin terjejas teruk sekiranya tidak mencampuri urusan pentadbiran kerajaan menunggu...wallahua'lam,yang pasti 1 lagi rejim pemerintah dunia berkubur.

adaptasi mengikut kefahaman penulis, lebih jelas di sini

2 ulasan:

  1. pasti GUMBIRA macam N.AJIS jajah KLEATAAE 21 TAHONG air masih berkarat

    BalasPadam
  2. 1 malaysia air dah lama karat jo hoi...celiklah sikit jgn bergantung hanya tayangan media KERAjaan.

    perjuangan melayu tak sampai ke dunia global,sebab tu masih tidak sensetif dengan krisis luar...

    dalam kepala hotak,biarlah rasuah,seks dan gadai tanah melayu asalkan yang memimpin orang melayu..insaflah melayu totok

    BalasPadam

cetusan ranting 1 (terkini)