Cabang

Ahad, 11 September 2011

Mat Sabu benar bila subjek sejarah diarah kaji semula oleh menteri.


KUALA LUMPUR - Silabus subjek sejarah peringkat sekolah akan dikaji semula, selepas didapati beberapa fakta sebelum ini tidak lengkap dan terdapat percanggahan fakta mengenainya hasil kajian ahli falsafah dan Teologi Negara, Tan Sri Prof Syed Muhammad Naquib Al-Attas di dalam buku terbarunya ‘Historical fact and fiction’.

Menteri Pengajian Tinggi, Datuk Seri Mohd Khaled Nordin berkata, satu kajian mendalam mengenainya akan diadakan oleh fakulti sejarah.

“Lepas itu macam mana nak sebarkannya, nak jadikan silabus sekolah menengah atau universiti ke kita akan fikirkan, soalnya sekarang kita nak kaji dulu what is the real sejarah,” katanya pada majlis pelancaran buku karya Syed Naquib di kampus Universiti Teknologi Malaysia Kampus Antara­bangsa di sini, semalam.

Khaled berkata, Syed Naquib dalam kajiannya mewujudkan beberapa persoalan kemungkinan beberapa sejarah penting tidak dicatatkan sebelum pemerintahan Melaka dan kemungkinan fakta juga adalah berat sebelah.

“Sejarah yang dirujuk sebelum ini, mungkin diambil daripada penulisan Barat, jadi apa yang ada sebelum tertulis oleh Barat, maknanya sebelum kedatangan mereka, tidak tercatat apa-apa fakta.

“Jadi dalam hal ini mungkin sejarah boleh dicungkil bukan semata-mata maknanya ada putar belit, tapi ia lebih kepada mencari kebenaran, ia telah ditulis secara tidak betul,” katanya.
Khaled berkata, buku itu tidak akan digunakan bagi mengganti buku teks di peringkat sekolah, tetapi dijadikan rujukan bagi kajian mendalam.- Bernama.

nota : rakyat juga perlu kaji semula mengapa revolusi patut dilakukan sekiranya proses pilihanraya tidak dibersihkan segera secara total.....wallahua'lam.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

cetusan ranting 1 (terkini)